Kitap Ehi - Rabbi Arayış

20 Mayıs 2015 Çarşamba

Zülkarneyn kimdir?

Öncelikle ilim sahibi Zülkarneyn hakkında Kuran'da geçen ayetleri inceleyelim. Yecüc ve Mecüc'e karşı sed yapan Zülkarneyn'den Kehf Suresinde bahsedilmektedir. Kehf suresinin ilgili ayetleri şu şekilde;



83. (Resûlüm!) Sana Zülkarneyn hakkında soru sorarlar. De ki: Size ondan bir hatıra okuyacağım. 
84. Gerçekten biz onu yeryüzünde iktidar ve kudret sahibi kıldık, ona (muhtaç olduğu) her şey için bir sebep (bir vasıta ve yol) verdik. 
85. O da bir yol tutup gitti. 
86. Nihayet güneşin battığı yere varınca, onu kara bir balçıkta batar buldu. Onun yanında (orada) bir kavme rastladı. Bunun üzerine biz: Ey Zülkarneyn! Onlara ya azap edecek veya haklarında iyilik etme yolunu seçeceksin, dedik. 
87. O, şöyle dedi: "Haksızlık edeni cezalandıracağız; sonra o, Rabbine gönderilecek; sonra Allah da ona korkunç bir azap uygulayacak."
88. "İman edip de iyi davranan kimseye gelince, onun için de en güzel bir karşılık vardır. Ve buyruğumuzdan, ona kolay olanını söyleyeceğiz." 
89. Sonra yine bir yol tuttu. 
90. Nihayet güneşin doğduğu yere ulaşınca, onu öyle bir kavim üzerine doğar buldu ki, onlar için güneşe karşı bir örtü yapmamıştık. 
91. İşte böylece onunla ilgili her şeyden haberdardık.
92. Sonra yine bir yol tuttu. 
93. Nihayet iki dağ arasına ulaştığında onların önünde, hemen hiçbir sözü anlamayan bir kavim buldu. 
94. Dediler ki: Ey Zülkarneyn! Bu memlekette Ye'cûc ve Me'cûc bozgunculuk yapmaktadırlar. Bizimle onlar arasında bir sed yapman için sana bir vergi verelim mi? 
95. Dedi ki: "Rabbimin beni içinde bulundurduğu nimet ve kudret daha hayırlıdır. Siz bana kuvvetinizle destek olun da, sizinle onlar arasına aşılmaz bir engel yapayım."
96. "Bana, demir kütleleri getirin." Nihayet dağın iki yanı arasını aynı seviyeye getirince (vadiyi doldurunca): "Üfleyin (körükleyin)!" dedi. Artık onu kor haline sokunca: "Getirin bana, üzerine bir miktar erimiş bakır dökeyim" dedi.
97. Bu sebeple onu ne aşmaya muktedir oldular ne de onu delebildiler. 
98. Zülkarneyn: Bu, Rabbimden bir rahmettir. Fakat Rabbimin vâdi gelince, O, bunu yerle bir eder. Rabbimin vâdi haktır, dedi.

Bir çok kaynakta Zülkarneyn'in Büyük İskender olduğu iddia edilmektedir. Tarihi biraz inceleyelim. Büyük İskender MÖ 336 - MÖ 323 yılları arasında yaşamıştır. Çin Seddi yapımı M.Ö. 700 yıllarında başlamış ancak asıl halini M.Ö. 206 yılından itibaren almaya başlamıştır. Yapımı M.S. 17. yy'a kadar devam etmiştir. 

Kronolojik sıraya bakıldığında evet Zülkarneyn'in Büyük İskender olma ihtimali var. Fakat ayetleri biraz incelediğimizde Zülkarneyn'in özellikleri ortaya çıkıyor.

1. Önce batıyı fethediyor.
2. Sonra doğuyu fethediyor.
3. Daha sonra doğudan dönüşü sırasında bir milletle karşılaşıyor.
4. Bu millet yecüc ve mecücten korunmak için yardım istiyor.
5. Yapılan sed demir ve bakır ihtiva ediyor.
6. Ve Zülkarneyn Allah'a iman eden bir hükümdar.

Öncelikle Büyük İskender'in herhangi bir batı seferi bulunmamaktadır. Ayrıca ayetlerde belirtilen demir ve bakır alaşımlı bir sed Çin seddi için geçerli değildir. Çin seddi genellikle dayanıksız veya tuğladan örülmüştür. Doğal olarak bahse konu hükümdar Büyük İskender olamaz, veya sed Çin seddi olamaz. Bu yüzden tarihsel bir aralık vermek mümkün olmamakla beraber, bu hükümdarın Kuran'ın indirildiği tarihler olan  M.S.7. yy'dan önce yaşadığı kesindir. Ancak Çin seddinin yapılış tarihi boyunca hem batıyı hem de doğuyu fetheden bir hükümdar bilinmemektedir. Dolayısıyla seddin Çin seddi olmadığı ve bahse konu hükümdarın çok daha önce yaşamış olabileceği mümkündür. 

Yecüc ve Mecüc Kitab-ı Mukaddes'te Gog ve Magog olarak geçer. Zülkarneyn doğuyu fethettikten sonra geri dönüş yolunda bir kavimle karşılaşır ve Yecüc ve Mecüc'ten korunmaları için bir sed yaparak yardım eder. Kitab-ı Mukaddes'e göre Yecüc ve Mecüc kavminin sayısı denizdeki kum gibidir, oldukça fazladır. Enbiya sureinin 96. ayetinde şöyle der "Yecuc ve Mecuc (un sedleri) açıldığında, onlar her bir tepeden akın ederler". Bu ayette de aslında her tepeden ifadesi sayılarının fazla olduğunu ima eder. Belki de ayetlerde bahsedilen demir ve bakır alaşımlı sed, günümüzde afetlerle çoktan yok olmuştur. Belki de belirtilenler mecazi olabilir. Bu sed Yecüc ve Mecüc'ün dünya siyasi politikasından soyutlanmasını sağlayacak önemli bir ekonomik tedbir olabilir. Coğrafyayı düşünürsek Zülkarneyn doğu fethinden dönüşünde yardım isteyen kavimle karşılaşıyor. Bu kavim muhtemelen Batı Asya veya Orta Doğu - Anadolu'da olabilir. O bölgede İskitler, Hunlar, Araplar, İsrailoğulları, Hititler, Asurlular  persler vb. yaşamaktadır. Sanıldığının aksine bahsedilen sed Türk ve Moğol boylarından korunmak için yapılan Çin Seddi değildir diye düşünüyorum. Hatta bahse konu Yecüc ve Mecüc sayılarının da çok fazla olmasına binayen Çinliler ve Hintliler olabilir. Sedden kasıt da bu iki kalabalık ülkenin içine kapanmasını sağlayacak ekonomik tedbir olabilir. Bu iki ülkede yakın tarihe kadar kendi yağında kavruluyor, kendisini dışarıya kapalı tutuyordu. Son dönemlerde her iki ülke zincirlerini kırarak dünya ekonomisinde önemli bir yere gelmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder